About NL

[FR] [EN

Georges Morleghem                                
Biografie

Laïla is afkomstig uit een muzikale familie uit Tanger, Marokko. Haar streven is om oost en west, oud en nieuw, mystiek en muziek met elkaar te verbinden,.
De identiteit van Laïla Amezian weerklinkt in de typisch Brusselse cultuur die zich bevindt op een kruispunt van werelden, talenten en ritmes : een originele stedelijke mix waarin iedereen van neemt en tevens z’n bijdrage levert. 


Om haar alchemie te realiseren, onderzocht Laïla verschillende sporen.  Ze vervolmaakte zich via cursussen, workshops en stages : Franse chanson,  klassieke zang, jazz improvisatie , ritmiek,.. Ze volgde stages zigeunermuziek voor de emotie en  Braziliaanse muziek voor het avontuur. Zo bouwde ze tevens, veel ervaring op met binnen- en buitenlandse artiesten.



Laïla speelde in concertzalen en festivals over heel Europa en de Arabische wereld.  In haar vijftienjarige carrière heeft ze met haar stem zeer vele werelden ontdekt: Franse chanson, jazz, funk, etno-electrodance, post-rock, polyfone zang en Arabo-Andalusische muziek.
Haar muzikale samenwerkingen waren al even uiteenlopend: Ys, (polyfonie), DJ Grazzhoppa, en grote koorprojecten zoals Uit de Bol/Coup de Choeurs (KVS) et The Shouting Fence (Kaaitheater).  Naast optredens,  nam ze mee CD’s op met Oblomow (hedendaags Arabo-Europese muziek), Studio Pagol (electro-etno-dance), Weshm en Quayna
 (hedendaags Arabisch).

Hiernaast werkte Laïla aan meer persoonlijke projecten :
Arabanda, een ontmoeting tussen het klassieke Arabo-Andalusische repertoire  en accordeon met de spirit van een fanfare
uitwerking van een repertoire rond het thema ‘Bekoring’  voor het Klara Festival
het ambitieuze Bast, haar eerste soloproject, gebaseerd op fragmenten in het Engels en het Arabisch van de Profeet Khalil Gibran. Ze componeerde  melodieën met invloeden van jazz, Arabische muziek  en post-rock, Michael Grébil zorgde voor de arrangementen en Erwin Vann voor de muzikale directie.

Uiteraard kwam het Arabo-jazz-klassieke geluid van triode niet bij toeval tot stand. In TriOde geeft Laila Amezian het beste van zichzelf.   Naast originele composities speciaal geschreven voor deze gelegenheid brengt ze  haar favoriete odes van liefde en toewijding. Begeleid door de gevoelige snaren van celliste Anja Naucler en de subtiele ritmes van drummer-percussionist Stephan Pougin, zingt LaÏla met haar warme en verfijnde stem , de taal van de dichters.  Met een spontaan gevoel voor humor,  neemt ze haar luisteraars met zich mee  naar hogere sferen van intimiteit.  Ze weet perfect hoe ze haar publiek bij zich kan houden en brengt ze terug op aarde, naar het hier en nu.

tekst Françoise Gauder

Articles les plus consultés